| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
arne

Registreringsdatum: 28 november 2006 Inlägg: 67 Ort: Skövde
|
Postat: fre dec 21, 2007 11:03 Rubrik: Utbildning av vapenkontrollanter |
|
|
Undertecknad som under många år har hållit på med vapen i nästan alla former, gick för ca 1 år sedan en utbildning för att "licenseras som vapenkontrollant".
Redan under den första timman på utbildningen med det nya kompendiumet i handen, började jag fundera på vad är detta?????
I utbildningsmaterialet användes gång på gång en termilogi som inte är acepterad av vapenkunninga människor.
Vår utbildare bad gång på gång om ursäkt för att utbildningmaterialet var så dåligt, men tack vare utbildarens egna kunskaper skapades en hyfsad om än ej helt aceptabel utbildning.
På inget sätt leder detta utbildningsmaterial till att vi EJ får bra apenkontrollanter, med ett högt säkerhetstänkande.
Låt mig ge några exempel:
För hur ska man kunna kontrollera tex en avtrycksmekanism är säker att använda när man inte har en aning om hur den fungerar, när den är fungerar???
Här finns det stora risker att inte vapenkontrollanten upptäcker ett feljusterade tryck och den ökade möjligheten till en förödande automateld!
Hur kommer man som som vapenkontrollant att uppfattas av andra, om man benämner de olika delarna i ett vapen med fel namn?
Hur trovärdig är man då??
Det nämns då och då i kompendiumet ordet säkerhet, men det ges mycket få konkreta exempel på hur denna säkerhet ska kontrolleras.
Trots att följande mening finns med citat "Vapenkontrollantens viktigaste uppgift är att MEDVERKA TILL ATT SÄKERHETEN SÄTTS I FRÄMSTA RUMMET" slut citat.
Men istället i kompendiumet så återkommer författaren gång på gång till mätningen av avtrycksvikten, man kan då lätt bringas i den uppfattning att hela säkerheten är förankrad just runt avtrycksvikten!
Andra mycket suspekta och direkt mot svensk lag stötande information är följande, citat "Påträffas laddat vapen ska skytten omdelbart uteslutas från tävlingen. Vapenkontrollanten antecknar skyttens namn och klubb samt ber att få vapenlicensen som tillsammans med vapnet tas om hand av tävlingsledningen tills ansvarsfrågen är utredd." slut citat.
Jag skulle kunna fyllla på rad efter rad med direkta allvarliga felaktigheter och avsaknad av relevant information, men jag nöjer mig med detta som exempel.
Jag har också skrivit en utvärdering (nästan 2 A4 sidor) och skickat in till förbundet om vapenkontrollant utbildningen, men har inte hört ett ord om detta under det år som har passerat, denna utvärdering och ett förslag på en bättre utbildning är inskickat till förbundets tekniska kommite.
På grund av uteblivet svar från den tekniska kommiten så anser jag det vara min plikt att påtala alla de brister som finns i detta kompendium.
Till sist är det min förhoppning att någon vapenkunning person används vid framtagandet av ett så viktig utbildnings material som detta ändå är och att vi därmed i en snar framtid får upp statusen på vapenkontrollantutbildning.
För att som nu sker endast väga in avtrycksvikten bidrar inte på något sätt till varken en hög säkerhet eller en större rättvisa på våra tävlingar.
På det sätt som den så kallade vapenkontrollen utföres i dag, sopar vi säkerhetstänkandet under mattan och sker sken av att vi utför en säkerhetsmässig vapenkontroll.
Arne Nohlberg
Redaktör Arnes pistolskyttesida
Frilansande vapenskribent
Sakkunning vapen _________________ Arnes pistolskyttesida
Frilanssande vapenskribent
Senast ändrad av arne den fre jan 18, 2008 18:50, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
cyrofa
Registreringsdatum: 20 mars 2007 Inlägg: 14
|
Postat: tis jan 08, 2008 15:50 Rubrik: Utbildning Vapenkontrollanter |
|
|
Hej Arne!
Jag har funderat på dina synpunkter och vill gärna lämna svar. Men vill först gärna försöka att rätta ut ett och annat frågetecken:
1* Vilket utbildningsmaterial åsyftas? Kan det vara Förbundets häfte ”Vapenkontroll, utbildningshäfte”, sanktionerad av VU?
2* Vem arrangerade din Vapenkontrollants kurs? Klubb, Krets eller annan?
3* Plats?
4* Vem var utbildaren som bad om ursäkt för ”det dåliga utbildningsmaterialet?
5* Fanns det fler utbildare vid kursen?
6* Om inte vad var det annars för material?
7* Vem svarade för kostnaderna? Klubb, Krets, deltagarna eller annan?
8* Har du en lista med exempel på vad som avses med ”terminologi som inte är accepterad av vapenkunniga människor.”
Jag återkommer så snart jag fått svaren på mina frågor.
Cyril _________________ cyrofa |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
arne

|
Postat: tis jan 08, 2008 17:10 Rubrik: |
|
|
Hej Cyril
Kompendiumet var "vapenkontroll utbildningen 2007 utgåva nummer 5
Skaraborgs pistolskyttekrets
Av kretsen anlitad utbildare
Svar två
Kretsen
Länkarm kallas för stång osv osv
Jag börjar starkt att misstänka att denna utbildning inte är avsett att vara den utbildning som den utger sig för.
Eller också är det så att utbildningen skulle döpas om till en kontroll av avtrycksvikten, punkt slut..
Jag har under många år sysslat med vapen både gevär pistoler och revolver och anser mig därmed vara ganska sakkunning i denna fråga.
Gång på gång i detta kompendium poängteras att säkerheten är den viktigaste, men det ges mycket få exempel på vad som menas med säkerhet, vad avser du är säkerhet, säkra vapen? eller är all säkerhet tillgodosedd med att stoppa in en plugg och kontrollera avtrycksvikten??
Jag har absolut inget mot dett propp eller plugg tvärtom, men i verkligeheten ute på tävlingar ( jag är en mycket flitig tävlande) så kontrolleras enbart och oftast tyvärr felaktig endast avtrycksvikten.
Jag har ytterst svårt att se kopplingen mellan en avtrycks kontroll där observera endast avtryckarens vikt kontrolleras, inte dess funktion!!
Att då år efter år se detta spektakel och sedan ha mage att kalla detta en säkerhetskontroll det är för starkt åtminstoende för mig!
Jag vill ge dig också ett enda konkret exempel, som är lätt att kontrollera, när det gäller just avtryckare och som har väldigt mycket med säkerhet att göra, om detta näms inte ett ord i kompendiumet.
Tyvärr är det numera vanlig att skytten minskar längden på förtrycket på en pistol, för att erhålla ett så kort förtryck som möjligt.
Detta får till sin följd, om man inte utför detta rätt, att du får en pistol med kort förtryck, men där risken för automateld är mycket stor.
Detta på grund av ett minskat upphak mellan hane och sear.
Med andra ord en pistol som utgör en stor säkerhetsrisk, för både skytten och andra medtävlare!
Detta är lätt att kontrollera och ger en kraftigt säkerhetshöjande effekt.
Jag skulle kunna fylla på här, med mera exempel, men nöjer mig med detta.
Trots att jag under snart ett år har stångat min panna blodig, genom att skicka brev och mail till den tekniska kommiten så får jag inte ens ett svar??
Detta tar som intäckt för att man inte vill avslöja eller rätta till de uppenbara brister som finns beträffande säkerheten i utbildningen för vapenkontrollanter.
M V H
Arne Nohlberg _________________ Arnes pistolskyttesida
Frilanssande vapenskribent |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
arne

|
Postat: sön okt 19, 2008 06:23 Rubrik: |
|
|
Vad har då hänt på nästan ett år med denna fråga om säkerhet kontra vapenkontroll, eller rättare sagt avsaknaden av säkerhetskontroll!
Absolut inget!
M V H
Arne _________________ Arnes pistolskyttesida
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Amadeus
Registreringsdatum: 16 april 2007 Inlägg: 2
|
Postat: fre okt 23, 2009 13:09 Rubrik: Re: Utbildning av vapenkontrollanter |
|
|
| arne skrev: | Undertecknad som under många år har hållit på med vapen i nästan alla former, gick för ca 1 år sedan en utbildning för att "licenseras som vapenkontrollant".
Redan under den första timman på utbildningen med det nya kompendiumet i handen, började jag fundera på vad är detta?????
I utbildningsmaterialet användes gång på gång en termilogi som inte är acepterad av vapenkunninga människor.
Vår utbildare bad gång på gång om ursäkt för att utbildningmaterialet var så dåligt, men tack vare utbildarens egna kunskaper skapades en hyfsad om än ej helt aceptabel utbildning.
På inget sätt leder detta utbildningsmaterial till att vi EJ får bra apenkontrollanter, med ett högt säkerhetstänkande.
Låt mig ge några exempel:
För hur ska man kunna kontrollera tex en avtrycksmekanism är säker att använda när man inte har en aning om hur den fungerar, när den är fungerar???
Här finns det stora risker att inte vapenkontrollanten upptäcker ett feljusterade tryck och den ökade möjligheten till en förödande automateld!
Hur kommer man som som vapenkontrollant att uppfattas av andra, om man benämner de olika delarna i ett vapen med fel namn?
Hur trovärdig är man då??
Det nämns då och då i kompendiumet ordet säkerhet, men det ges mycket få konkreta exempel på hur denna säkerhet ska kontrolleras.
Trots att följande mening finns med citat "Vapenkontrollantens viktigaste uppgift är att MEDVERKA TILL ATT SÄKERHETEN SÄTTS I FRÄMSTA RUMMET" slut citat.
Men istället i kompendiumet så återkommer författaren gång på gång till mätningen av avtrycksvikten, man kan då lätt bringas i den uppfattning att hela säkerheten är förankrad just runt avtrycksvikten!
Andra mycket suspekta och direkt mot svensk lag stötande information är följande, citat "Påträffas laddat vapen ska skytten omdelbart uteslutas från tävlingen. Vapenkontrollanten antecknar skyttens namn och klubb samt ber att få vapenlicensen som tillsammans med vapnet tas om hand av tävlingsledningen tills ansvarsfrågen är utredd." slut citat.
Jag skulle kunna fyllla på rad efter rad med direkta allvarliga felaktigheter och avsaknad av relevant information, men jag nöjer mig med detta som exempel.
Jag har också skrivit en utvärdering (nästan 2 A4 sidor) och skickat in till förbundet om vapenkontrollant utbildningen, men har inte hört ett ord om detta under det år som har passerat, denna utvärdering och ett förslag på en bättre utbildning är inskickat till förbundets tekniska kommite.
På grund av uteblivet svar från den tekniska kommiten så anser jag det vara min plikt att påtala alla de brister som finns i detta kompendium.
Till sist är det min förhoppning att någon vapenkunning person används vid framtagandet av ett så viktig utbildnings material som detta ändå är och att vi därmed i en snar framtid får upp statusen på vapenkontrollantutbildning.
För att som nu sker endast väga in avtrycksvikten bidrar inte på något sätt till varken en hög säkerhet eller en större rättvisa på våra tävlingar.
På det sätt som den så kallade vapenkontrollen utföres i dag, sopar vi säkerhetstänkandet under mattan och sker sken av att vi utför en säkerhetsmässig vapenkontroll.
Arne Nohlberg
Redaktör Arnes pistolskyttesida
Frilansande vapenskribent
Sakkunning vapen |
Jo, du är sakkunnig, och jag har läst din skyttesida många gånger. Mycket intressant och givande.
Men ute i de olika klubbarna existerar kanske inte den fortlöpande utbildningen som den ska, och i så fall, var ligger problemet?
Är det pengar som fattas till intern kunskapsförmedling?
Och då talar jag inte bara om vapenkontrollanter i största allmänhet!
Hur får man ut kunskapen och ansvaret till utbildare och användare?
Har själv sett hur man ena gången är nitisk då det gäller magasin och slutstycke, då det gäller nybörjare. Och andra gången fungerar det inte alls. Man använder helt omvända begrepp. En gör si och den andra gör så!
(Eller får man göra på olika sätt?)
Vilket också kan bero på nybörjarens orutin!
Är det olika skolor beroende på vilken landsdel man kommer ifrån?
Tänk om man till nästa klubbmöte(årsmöte) tog upp detta ämne, runt om i landet, och diskuterade vapnens olika beskaffenheter och beteenden, särskillt till de nyutbildade vapenkontrollanter som kommer fram.
Är det lämpligt att ge tillåtelse till de som kanske inte har hållit på så länge, och ej har haft tillgång olika vapentyper att ta ansvaret som vapenkontrollant?
Detta ansvar ligger på respektive förening att ta ställning till, vem som är lämplig för uppgiften!
Och så har vi fortbildningen, vem ska vara ansvarig för den? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
arne

|
Postat: fre nov 27, 2009 10:52 Rubrik: Vapenkontroll |
|
|
Jag ska försöka att svara så kort jag kan på dina frågor.
Jag har slagits i snart 4 år för att få tillstånd en ändring av denna mycket mediokra utbildning, som är relaterad till ett mycket större ansvar är vad som gemene person upplever.
Men det verkar inte finnas något intresse för säkerhetsfrågor från förbundets sida, och knappast heller från medlemmarnas sida.
Jag har då så småningom insett att, mitt förslag om säkerhetshöjande åtgärder som i vilken organisation som helst med någon form av aktning borde ha emottagets med öppna famnen, har av SPF mottagets med kalla handen.
Men för att rädda åtminstoende våra vapenkontrollanters skinn har jag föreslaget en ändring i SHB moment B 2.1:1, med följande lydelse.
Nuvarande lydelse i moment B 2.1.1
B.2.1.1 Allmänna bestämmelser
Vapen och ammunition skall vara i sådant tekniskt tillstånd att skjutning kan ske utan risker för skytten eller någon i skyttens närhet. Vapen får därför inte ändras från sitt modellenliga utförande vad avser konstruktionsdetaljer som påverkar hållfasthet, säkerhet och avsedd funktion.
Montering av mikrometerriktmedel får inte ske så att vapnets hållfasthet påverkas.
Att då denna då ska ändras till:
B.2.1.1 Allmänna bestämmelser
Skytten tar hela ansvaret för att vapen och ammunition ska vara i sådant tekniskt tillstånd att skjutning kan ske utan risker för skytten eller någon i skyttens närhet. Vapen får därför inte ändras från sitt modellenliga utförande vad avser konstruktionsdetaljer som påverkar hållfasthet, säkerhet och avsedd funktion.
Montering av mikrometerriktmedel får inte ske så att vapnets hållfasthet påverkas.
Detta av den enkla anledningen att skytten ensam ska ansvara för vapnets och ammons säkerhet och inte dela detta ansvar med vapenkontrollanten.
För med stor sannolik och efter kontakter med flertal juridisk expertis så vågar jag påstå att nuvarande skrivning i B 2.1.1 med stor sannolikhet juridiskt kommer att belasta vapenkontrollanten vid en olycka med vapen, i ett efterspel i en domstol.
Detta antagande bygger på rimlighetsprincipen, domstolen kommer att göra en bedömning efter en olycka vem som kan antas ha den största /mesta kunskapen om vapenteknik, med stor sannolik anses kontrollanten ha denna kunskap och ska då följaktligen belastas också juridiskt, med nuvarande skrivning i moment B 2 1 1
Detta är ju då orimligt med tanke på hur denna utbildning ser ut, med ett mycket mediokert kompendium förväntas men utbilda vapenkontrollanter som med stor säkerhet kommer att belastas juridiskt vid en vapen relaterad olycka.
Detta förfarande som på inget sätt är optimalt för sporten som sådan ger då förbundet en möjlighet att analysera och förbättra ett framtida säkerhetsarbete för att trygga vår gemensamma säkerhet.
När det gäller själva utbildningen av vapenkontrollanter har jag för länge sedan insett att från förbundet finns inget egentligt intresse i dessa frågor detta är väl dokumeterat nu.
M V H
Arne _________________ Arnes pistolskyttesida
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|